Franchising jako podnikání, které je v Americe nejrozšířenější

Franchising jako podnikání, které je v Americe nejrozšířenější

Extéria Market je pouze jednou z mnoha franšízových poboček u nás. K rozmachu tohoto způsobu podnikání došlo v roce 1991, kdy se k nám nahrnulo velké množství zahraničních konceptů. I když tehdy byly novinkou, po zjištění, že lze firmu rozšířit i tímto způsobem se zájem zvýšil. Dodnes však nepřekonáváme množstvím franšíz Ameriku, kde je franchising opravdu nejrozšířenější.

Bezmála 800 tisíc firem

Spojené státy americké jsou rekordmanem v mnoha odvětvích. A ve franšízovém byznysu taktéž. Podle posledních statistik zde funguje aktuálně kolem osmi set tisíc firem. Ty byly založeny na principu franchisingu. 

Statistiky také ukazují, že se zde najde více jak devadesát procent franšízantů, jež podnikají i po sedmi letech, což je velký úspěch vezmeme-li v potaz, že většina společností nepřečká pět let ve světě byznysu. 

Největší podíl franšízových konceptů ve Spojených státech drží restaurace s rychlým občerstvením, které je pro Ameriku zkrátka typické. Poté se z podobného úspěchu radují čerpací stanice i obchody. 

U nás kolem tří set konceptů

Americe v tomto směru rozhodně konkurovat nemůžeme, ovšem to neznamená, že se franšízovému podnikání v České republice nedaří. Právě naopak. V posledních letech se mu daří opravdu převelice. Funguje u nás zhruba tři sta konceptů, z nichž pouze necelá stovka patří zahraničním společnostem. Drtivá většina je ryze tuzemských podnikatelů, což je velmi pozitivní zpráva. 

Kolik stojí franšíza?

Závěrem stojí za zmínku cena takového franšízového konceptu. Sice se najdou i takové koncepty, které se pořizují za miliony, ale také se najdou firmy s potenciálem, jež stojí sotva několik desítek tisíc korun. 

Nejvíce se hradí v případě zakoupení dané licence. Dalšími položkami, které je zapotřebí poté uhradit, jsou průběžné poplatky nebo podíl z obratu.